Horsens Selvforsvar Klub

Strandkærvej 87a, 1. sal
8700 Horsens

© 2019 Horsens Selvforsvar Klub
All Rights Reserved.

hsk@blackbelt.dk

fastnet: 7560 1133
mobil: 9393 2383

TRÆNINGSGANGEN

Indehold Af En Typisk Træning
EKSTREMT MANGFOLDIGT

Følgende tager udgangspunkt i Samurai (voksen) Pensum for Kaizen Bu Ryu:

Der er, afhængig af ens bælteniveau, op til 8 (snip*) områder som en elev i Kaizen Bu Ryu skal igennem før vedkommende må få lov til at komme op til en graduering (stigning i rank). Hvert område har mellem 1 og 5 dele (snipper), som man skal visse tilfredsstillende færdigheder i, for at kunne sige at man har fuldført det område.

Pensums Overblik

*Et snip er et stykke tape, der sættes på ens bælte. Snippet repræsenterer en del af ens pensum, som man har vist tilfredstillende færdighed i.

training sign

De Otte Områder

Hvert område har sit ejet tilhørende snip-farve. Som voksen, kan man vælge hvis man vil modtage fysiske snipper på ens bælte, er blot at få noteret i ens pensum, at man har udvist tilstrækkelig færdighed i det, man træner. Alle børn (Ninjas og Dragons) får fysiske snipper.

Udstyr - I løbet af ens første 12-18 måneder i klubben skal man anskaffe sig det nødvendige træningsudstyr påkrævet for ens niveau. At have sit ejet udstyr gør at man bedre kan træne med og lære ens pensum. Det er klart en fordel, at man har sit eget udstyr og ved 100% hvad man har behov for! Som klubmedlem får man adgang til medlemssiden, der viser hele ens pensum og de diverse krav til hvert niveau.

Teori - Træningen tager udgangspunkt i mange forskellige gentagende ritualer, skikker og øvelser, som man skal have kendskab til. Når man selv husker disse ting, sparer det hele holdet tid, hvilket betyder at man hurtigere kan træne. Samtidigt er det vigtigt at man forstår klubbens ånd og hvad der forventes af en, som klubmedlem. Det teori du lærer hjælper dig til at forstå hvad vi gør og hvorfor vi gør det.

Teknikker - Ved hvert bælteniveau vil man lære 5 forskellige, meget vigtig og effektiv selvforsvarsteknikker; De 4 er mod de mest gængse angreb man kunne udsættes for og det sidste er mod/med kniv - nok det farligste og mest forekommende våben, som man bestemt skal have kendskab til. 

Gennembrydning - For at udvikle timing, mod, power og mange andre nødvendige færdigheder, har hvert bælteniveau diverse gennembrydningsteknikker, som man skal kunne fuldføre. Hvert niveau har nogle teknikker med hænderne og nogle med fødderne.

Pain Points - Vores elever lærer de 50 mest effektive pain points (tryksteder), der er, 10 ad gangen. Når man anvender disse punktere i ens afværgelser, gør det at effekten af ens teknikker forøges i 90% af tilfældene!

Fald - Vores elever arbejder med faldteknikker på alle bælteniveauer. Trods vi kun underviser i 3 forskellige fald, bliver man udfordret med variationer af disse, som forbedrer ens faldevner, ens koordination, ens rumsans og ens adræthed. Korrekt faldteknikker kan være afgørende i en selvforsvarssituation og støtter en sikker træningsgang. 

Fitness - Uanset hvor dygtig du er, hjælper din selvforsvarsevner dig ikke noget, hvis du ikke er i stand til at bruge dem grundet en dårlig form. Hele klubben deltager kvartalsvis i en fitnessprøve, der er med til at sikre fremskridt i ens kondition.

Kurser - Deltagelse på kurser har vist sig at være en afgørende faktor for ens evner. De personer der deltager på kurser har konstant vist væsentlig højere evner, end dem der ikke deltager. Derudover udvikles der et større kammeratskab bland dem, der deltager på kurser. Det er derfor et krav, at man deltager på mindst 1 kursus før man kommer op til graduering fra gult bælte og på mindst 2 kurser fra bruntbælte 1.

For det meste, er hver træning opdelt i 4 dele: En Opvarmning, Øvelse af Faldteknikker, Træning af Ugens Emne og Træning af ens Pensum.

 

Opvarmningerne i Horsens Selvforsvar Klub er sjove. Vi bruger mange forskellige lege, som medvirker til udvikling af diverse evner imens man får sved på panden og nedsætter risikoen for skader. Gammeldags kedelige opvarmninger, hvor man blot løber i cirkler eller laver en ineffektivt konditionstræning er forbudt hos os. En opvarmning skal gør dig varm, indstil dig til at træne og gerne støtte dig mere end du måske indser.

Faldøvelserne er en vigtig del af at kunne forsvare sig. Det er derfor normen at vi træner dem stort set hver gang. Da du kun har 2-3 faldøvelser du skal fokusere på, er det nemt at få hurtig fremskridt.

Fordeling Af Træningstiden

Stopur icon

Hver træning i Horsens Selvforsvar Klub er målrettet og planlagt for at hjælpe dig til at opnå frem

Ugens emne er et meget vigtigt emne indenfor selvforsvar, skønnet nødvendigt at arbejde med. Disse emner varierer hver uge, hvori der er 8 forskellige der går igen, da de er så vigtigt at kunne. Her vil man tit opleve direkt sammenhæng med de øvelser man træner i ens pensum. Disse emner er dog ikke en del af ens pensum, men udvikler evnerne til at kunne fuldføre det. 

Pensumsteknikker (for voksne) trænes under eget ansvar. Du får dit pensum at vide (bliver undervist i det) og skal derefter arbejde med de områder af dit pensum, som du føler du har mest behov for. Har du styr på dine Pain Points kunne du f.eks. bruge mere tid på dine gennembrydnings- eller selvforsvarteknikker.